Aktive vurderinger

Aktive vurderinger er....

et engagerende pædagogisk redskab for dig, der arbejder med trivsel, forebyggelse, sundhedsfremme og undervisning. Aktive vurderinger sætter – uden løftede pegefingre – aktivt fokus på deltagernes vurderinger, muligheder, mål og resurser. Metoden er bevidstgørende, anerkendende og positiv. Underviseren får en konkret og letanvendelig metode, som kan bruges til mange forskellige emner i både små og store grupper og ved samtaler med enkelte personer.

At "vurdere" betyder at "bestemme værdien" – og det er altså én selv, som aktivt bestemmer værdien af noget. (Values clarification= værdiafklaring).

En aktiv vurdering fører til:

  • Et bevidst valg med hensyn taget til forskellige alternativer og konsekvenser.
  • Et valg, jeg er tilfreds med og stolt over.
  • Et valg, jeg handler efter og ofte gentager.

Metoden giver deltagerne bland andet:

  • Øget bevidsthed om egne attituder og roller.
  • Større indsigt om handlemuligheder.
  • Mulighed for at reflektere over og formulere mål.
  • Mod til at turde vise og stå inde for egne holdninger.
  • Bevidstgørelse om flertalsmisforståelsens evt. rolle.
  • Øget selvværd, selvtillid og personligt ansvar.

Aktive vurderinger kan bruges til:

  • Skoleemner som pubertet, seksualitet, følelser og prævention.
  • Kammeratskab, trivsel, ansvarlighed, selvværd, sorg m.v. (skoler og arbejdspladser).
  • Livsstilsvalg (rygning, alkohol, stoffer, kost, motion m.v.).
  • At turde og kunne agere mod, det man ser
    (mobning, omsorgssvigt m.v.).
  • At motivere til indsigt og læring
    (forældregrupper med børn og unge, personale og patienter).
  • At formidle information, kundskab og inspiration på en aktiv måde (mange emner og målgrupper).