Aktive vurderinger er....
et engagerende pædagogisk redskab for dig, der arbejder med trivsel, forebyggelse, sundhedsfremme og undervisning.
Aktive vurderinger sætter – uden løftede pegefingre – aktivt fokus på deltagernes vurderinger, muligheder, mål og resurser.
Metoden er bevidstgørende, anerkendende og positiv.
Underviseren får en konkret og letanvendelig metode, som kan bruges til mange forskellige emner i både små og store grupper og ved samtaler med enkelte personer.
At "vurdere" betyder at "bestemme værdien" – og det er altså én selv, som aktivt bestemmer værdien af noget. (Values clarification= værdiafklaring).
En aktiv vurdering fører til:
- Et bevidst valg med hensyn taget til forskellige alternativer og konsekvenser.
- Et valg, jeg er tilfreds med og stolt over.
- Et valg, jeg handler efter og ofte gentager.
Metoden giver deltagerne bland andet:
- Øget bevidsthed om egne attituder og roller.
- Større indsigt om handlemuligheder.
- Mulighed for at reflektere over og formulere mål.
- Mod til at turde vise og stå inde for egne holdninger.
- Bevidstgørelse om flertalsmisforståelsens evt. rolle.
- Øget selvværd, selvtillid og personligt ansvar.
Aktive vurderinger kan bruges til:
- Skoleemner som pubertet, seksualitet, følelser og prævention.
- Kammeratskab, trivsel, ansvarlighed, selvværd, sorg m.v.
(skoler og arbejdspladser).
- Livsstilsvalg
(rygning, alkohol, stoffer, kost, motion m.v.).
- At turde og kunne agere mod, det man ser
(mobning, omsorgssvigt m.v.).
- At motivere til indsigt og læring
(forældregrupper med børn og unge, personale og patienter).
- At formidle information, kundskab og inspiration på en aktiv måde
(mange emner og målgrupper).